Poslední večeře - vlastní vyjádření
Poslední večeře
Leonardo Da Vinci
Každému je jistě toto dílo známé a jistě ví, že pochází od slavného umělce Leonarda Da Vinciho, který se řadí mezi umělce, které neskutečně obdivuji a díky jejich neskutečně inovativím nápadům si jejich výtvarného života neskutečně vážím. Pravdou však zůstává i fakt, že stále více se zajímám i o soukromí slavných autorů a nacházím velmi zajímavé vlastnosti, které mne fascinují a jenom potvrzují domněnku, že výtvarní umělcí bývají skutečně velmi zvláštní a až neskutečně odlišní od svého okolí.
Čím se ale Poslední večeře liší od dalších stovek posledních večeří od všemožných autorů doby, ve které Leonardo žil - tedy renesance? V období renesance se stále ještě zobrazují postavy až příliš strnulé na tehdejší dobu. Sedí možná až nepřirozeně toporně na svých místech, jedná se spíše o obrazy, které mají vyobrazit svaté apoštoly včetně Ježíše za stolem pro náboženské účely. Leonardo přišel s něčím zcela inovativmním – postavám propůjčil až nadpřirozenou ohebnost a dynamičnost pohybu.
Když se zahledíte na tento obraz z racionálnějšího úhlu pohledu, uvidíte apoštoly, kteří večeří jako neuvěřitelné stádo, každý se hýbe a něco dělá. Ale tímto pohybem chtěl Leonardo zdůraznit odlišnost povah jednoltivých apoštolů a tím i naznačit tehdejší pohled náboženství. Neskutečně si vážím Leonardova talentu a když objevuji jeho obrazy, vnímám neskutečnou kreativitu, která na mne dýchá z každého kousku plátna (v případě Poslední večeře pak atmosféra může dýchat jedině ze zdi …)
Na této nástěnné malbě lze zahlédnout tolik symbolik, na renesanci také zcela nové postavení k výtvarné práci, ač myšlenka dostává stejný prvotní princip jako každá běžná Poslední večeře v této době. Leonardo dokázal tuto večeři ztvárnit jednoznačně geniálně.
V tomto obraze se skrývá mnohem více, než bychom skutečně dokázali říci, avšak musíme dbát na subjektivní vnímání světa, tím pádem i obrazu, jakožto na jednotlivce, kteří spekulují o možném významu a skutečném zobrazení pravdy. Nicméně, pravdou je, že si i mnozí toto dílo vykládají úplně špatně na základě knihy Dana Browna – Šifra mistra Leonarda. Musím Vás všechny upozornit, že si Dan Brown mnoho věcí přimyslel, a tak Vá ms lítostí oznamuji, že v obraze žádné odkazy ke Svatému grálu nenalezneme.